الواح هخامنشی از آمریکا کجا رفتند؟


آفتاب نیوز :

گابریل نوکنده گفت: 3506 لوح هخامنشی پس از انتقال به ایران به موزه ملی ایران تحویل داده شد. این تبلت ها به مدت 24 ساعت در قرنطینه هستند و در آینده نزدیک در موزه ملی ایران به نمایش گذاشته می شوند.

وی همچنین از ادامه مذاکرات و پیگیری ها برای بازگرداندن هیات های باقی مانده از موسسه شیکاگو به ایران خبر داد.

در سال 2018، رئیس انستیتو باستان شناسی شیکاگو که برای انتقال چهارمین الواح هخامنشی به ایران آمده بود، گفت: «حدود 17000 لوح هخامنشی در اختیار این مؤسسه است» و اکنون 3506 لوح از آنها به ایران بازگشته است. این امکان وجود دارد که بسته بندی و بازگشت پنل های باقی مانده تا پایان سال یا اواخر فروردین ماه به طول انجامد.

نوکنده رئیس موزه ملی ایران همچنین درباره محتویات الواح هخامنشی که باید توسط مؤسسه شرق شناسی شیکاگو مطالعه شود، اظهار داشت: الواح هخامنشی که به ایران منتقل شده اند، خوانده شده و اطلاعات آنها درج شده است. در اینترنت موجود است. بسیاری از دانشمندان ملل مختلف این الواح را خوانده اند.

به گفته مدیر موزه ملی ایران، موضوع تحقیق الواح هخامنشی با توجه به گستره جغرافیایی و تاریخی امپراتوری هخامنشی فراملی تلقی می شود و محتوای آن پایان جامعه و طبقات بالای آن تاریخی را در بر می گیرد. دوره زمانی. .

3506 لوح هخامنشی شامل 836 لوح کوچک به خط آرامی و 2670 لوح بزرگ به خط ایلامی در پایان سفر سید ابراهیم رئیسی از آمریکا به ایران منتقل شد. عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع عامیانه گفت: این 9 جعبه هر کدام به وزن 75 کیلوگرم با هواپیمای رئیس جمهور از آمریکا به ایران منتقل شده است.

الواح هخامنشی از جمله آثاری است که 90 سال پیش با موافقت دولت ایران از کشور خارج و برای مطالعه و تحقیق به دانشگاه شیکاگو «امانت» تحویل داده شد. قرار بود این لوح ها پس از سه سال تحقیق به ایران بازگردانده شود، اما زمان زیادی طول کشید و تاکنون پنج عدد از آنها به ایران بازگردانده شده است.

رئیس جمهور ضمن تحویل این لوح ها گفت: آمریکا باید 80 سال پیش به تعهد خود در این زمینه عمل می کرد، اما نشد. این اسلب ها ادامه دارد و بقیه به کشور باز خواهند گشت.»

Makayla Massey

کاشف برنده جایزه کل معتاد زامبی. متعصب فرهنگ پاپ بی عذرخواهی. تواهولیک.

تماس با ما